مال های بی مشتری ، مغازه های خالی
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
0 نظر
17 بازدید

رشد حبابی تجاری‌ها، بازار مشهد را از واحدهای تجاری اشباع کرده است؛

 مال های بی مشتری ، مغازه های خالی

 

شهرِ"مال"های بی‌مشتری با مغازه‌‌‌‌‌‌های خالی، شهری با مجتمع‌های لوکس یا در یک کلام شهرِ"بازار". از سنترها گرفته تا برج‌های‌ تجاری و پاساژهای ریز‌ودرشت که سازندگانشان در ولخرجی امکانات چیزی کم نگذاشته‌اند ...

 

 مال های بی مشتری ، مغازه های خالی

 

به گزارش پاژنیوز : «شهرِ"مال"های بی‌مشتری با مغازه‌‌‌‌‌‌های خالی، شهری با مجتمع‌های لوکس یا در یک کلام شهرِ"بازار". از سنترها گرفته تا برج‌های‌ تجاری و پاساژهای ریز‌ودرشت که سازندگانشان در ولخرجی امکانات چیزی کم نگذاشته‌اند، از سالن بیلیارد و بولینگ با فست‌فود و کافی‌شاپ مشرف به آب‌نمای موزیکال تا آسانسورهای پانوراما(شیشه‌ای)، حتی بچه‌ها را هم از قلم نینداخته و در هر مجتمعی شهربازی کودکان را هم گنجانده‌اند تا همۀ این‌ها راهی باشد برای رونق‌گرفتن کار و کاسبی مجتمع‌های تجاری.»

 

شهر مشهد را می‌گوییم که حالا قصۀ مجتمع‌های تجاری آن حکایت «روی دستشان باد کرده»، برای سازندگان و مالکان شده است؛ حکایتی تلخ که با اشباع زودهنگام تجاری‌سازی در مشهد و ترکیدن حباب آن، خواب سنگین سرمایه را برای آن‌هایی که سری در حساب‌وکتاب داشتند و به فکر دودو‌تای سرمایه‌شان بودند، رقم زده است.

 

گشت‌وگذاری در مجتمع‌ها و برج‌های تجاری مشهد و مواجه‌شدن با حجم انبوهی از مغازه‌های خالی، روایتگر این ماجراست که در کنار کسادی بازار فروش، مالکان این واحدهای تجاری حتی از سود حداقلی رهن و اجارۀ این واحدها نیز بی‌نصیب مانده‌اند و با ضرر و زیان مالی، نقره‌داغ شده‌اند.

 

تب مال‌سازی در مشهد

 

دراین‌میان، تا همین یک دهه پیش نه فقط شهروندان مشهدی که حتی زائران این شهر نیز می‌توانستند تعداد مجتمع‌ها و برج‌های تجاری این شهر را بشمارند یا نامشان را فهرست‌وار اعلام کنند؛ اما با تب مال‌سازی و رشد حبابی این مجتمع‌ها بدون انجام نیازسنجی برای شهر، حالا تعداد آن‌ها از چندتا و چند‌ده‌تا گذشته و چندصدتا شده است که در کنار واحدهای تجاری دیگر، سرانۀ تجاری را برای هر مشهدی به عدد ٢٠ رسانده‌اند؛ به این معنی که هر واحد تجاری باید رزق‌وروزی خود را از ٢٠ شهروند کسب کند.

 

این سرانۀ اشباع شده و خارج از نیاز درحالی است که مجتمع‌های تجاری نوساز و شیک حتی در محدودۀ حرم مطهر و مناطق مرکزی مشهد نیز که از دیرباز شلوغ‌ترین و پُررونق‌ترین بازار مجاوران و زائران مشهد بوده است، واحدهای خالی فراوانی دارند. حتی برخی از این مجتمع‌ها با گذشت یکی‌دو سال از زمان بهره‌برداری، هنوز خالی مانده‌اند و سوت‌وکور!

 

مجتمع‌های لوکس و گران‌قیمت؛ اما خالی

 

به یکی از همین مجتمع‌های تجاری نوساز واقع‌در منطقه مرکزی شهر که از دو سال پیش آمادۀ واگذاری واحدها برای فروش و رهن و اجاره بوده است، سر می‌زنیم. از «فرش قرمز» پهن‌شده در ورودی اصلی این مجتمع، مسیر ورود به دفتر فروش را دنبال می‌کنیم؛ دفتری لوکس با چند مدیر فروش خانم و آقا. به‌عنوان یک مشتری، ابتدا جویای قیمت رهن و اجاره و سپس فروش یک واحد تجاری در این مجتمع تجاری میدان می‌شویم.

 

مدیر فروش این مجتمع، قیمت اجارۀ مغازه را از ماهی ٨٠٠هزار تومان برای یک واحد ٢٠ تا ٢۵متری تا دوسه‌میلیون تومان برای واحدهای بزرگ‌تر اعلام می‌کند که بستگی به متراژ و مکان هر واحد تجاری، قیمت‌ها تغییر می‌کند.

 

در ادامه، قیمت فروش هر مترمربع واحد تجاری را در این مجتمع مرکز شهر جویا می‌شویم که از متری ٢۴ تا ٣۵میلیون تومان به ما قیمت می‌دهند. با یک حساب سرانگشتی یک مغازۀ ٢٠ متری با قیمت کف این مجتمع تجاری، حدود نیم‌میلیارد تومان آب می‌خورد! تناسب ارزش ریالی که برای فروش گذاشته شده، با اجارۀ مغازه اصلا جور درنمی‌آید. به‌طورنمونه ۵٠٠میلیون تومان باید صرف خرید یک واحد تجاری در این مجتمع‌ خالی شود که حتی برای اجارۀ ٨٠٠هزارتومانی ماهیانۀ آن نیز مشتری پیدا نمی‌شود. این مسئله را به‌عنوان یک گلایه از کسادی بازار فروش و اجارۀ واحدهای تجاری در گفتگو با مالکان چند مجتمع تجاری معروف مشهد نیز می‌شنویم. گلایه‌هایی که به مدیریت شهری در سال‌های نه‌چندان‌دور برمی‌گردد و از مجوزهای بی‌رویۀ تجاری‌سازی در مشهد که سبب اشباع بازار شده است، انتقاد می‌کنند.

 

خواب سرمایه در واحدهای تجاری میلیاردی!

 

به یک مجتمع دیگر در میدان شهدا می‌رویم که از چند ماه پیش با راه‌اندازی خط٢ قطارشهری، مسافران برای رفتن به این ایستگاه قطارشهری باید از دل این مجتمع عبور کنند. وارد طبقۀ همکف این مجتمع می‌شویم. در مجموع تعداد مغازه‌های فعال طبقات همکف و بالای این مجتمع به سه‌چهار مغازه بیشتر نمی‌رسد؛ حتی ایستگاه خط٢ قطارشهری در طبقات پایین این مجتمع نیز سبب رونق کار‌وکاسبی در این مجتمع نشده و همچنان مغازه‌ها خالی مانده‌اند.

 

به سراغ مدیر فروش دفتر این مجتمع تجاری می‌رویم. اینجا، قیمت فروش از مجتمع دیگر میدان‌شهدا گران‌تر است. قیمت هر مترمربع از ٢٧ تا ٣۶ میلیون تومان. درعین‌حال اجارۀ مغازه از همان ٨٠٠هزار تومان تا دو‌سه‌میلیون تومان بسته به متراژ تغییر می‌کند.

 

برای مقایسۀ قیمت‌ها، به چند مغازۀ خطی در مجاورت مجتمع‌های تجاری میدان شهدا سر می‌زنیم. مبلغ اجاره با متراژ یکسان برای یک واحد تجاری، تقریباً چندبرابر مغازه‌های داخل مجتمع تجاری است. حال آنکه مغازه‌ها در این بازار خطی نه ظاهری شکیل و لوکس دارند و نه امکانات جانبی آن‌ها در حد واحدهای مجتمع است. اما باز هم مغازه‌داران، همان راسته‌بازار را ترجیح می‌دهند و از مجتمع‌های لوکس روی‌گردان‌اند.

 

حتی در مجتمع‌های اطراف حرم مطهر رضوی نیز خالی‌بودن تعداد زیادی از واحدهای تجاری مجتمع‌ها در عین پررونق‌بودن راسته‌بازارهای قدیمی، حاکی از این روی‌گردانی است. به‌طورنمونه به یکی از همین مجتمع‌های نوساز و شیک در ورودی حرم مطهر از سمت خیابان طبرسی که هیاهوی تبلیغاتی‌اش در سیمای ملی هم به گوش می‌رسید، می‌رویم. طبقۀ همکف تقریباً مغازه‌ها فعال‌اند. در طبقۀ پایین شهربازی سرپوشیدۀ خلوتی ساخته‌اند و در طبقات بالاتر همۀ مغازه‌ها خالی مانده‌اند.

 

گپ‌وگفتی با چند کسبۀ فعال در طبقۀ همکف این مجتمع نیز داریم که ناراضی از میزان فروش هستند. یکی از این کسبه‌ها با بیان مصداقی از کسادی بازار در مجتمع‌های تجاری، می‌گوید: «زیرپلۀ دومتری در بازار‌های خطی اطراف حرم ماهی یک تا یک‌ونیم‌میلیون تومان اجاره می‌شود، چندین میلیون تومان هم درآمد دارد، اما مغازۀ لوکس ٢٠متری در دل یک مجتمع تجاری نوساز با دکورهای شیک و امکانات جانبی متعدد، اولا مشتری برای اجاره ندارد، بعد هم مشتری خرید. تصورم این بود که اگر مغازۀ بزرگ‌تر و شیک‌تر بگیرم، فروش خوبی خواهم داشت که اشتباه کردم. خیلی‌ها آمدند و رفتند. سر سال، من هم به راسته‌بازار برمی‌گردم.».

 

برج معروف تجاری با انبوه مغازه‌های خالی

 

بعد از بازدید میدانی از مجتمع‌های خالی این نقطه از شهر به برج تجاری «سلمان» در خیابان راهنمایی می‌رویم که با حادثۀ آتش‌سوزی سال پیش، اسم آن به گوش غیرمشهدی‌ها هم رسیده است. واحدهای تجاری در این برج هم، برخلاف اسم و‌ رسمش، خالی مانده‌اند. در طبقات دوم و سوم صاحبان مغازۀ خالی روی درِ ملکشان آگهی فروش و رهن و اجاره زده‌اند یا اطلاعیۀ تغییر شغل به‌دلیل جابه‌جایی مکان، نصب کرده‌اند. برخی از این مغازه‌ها هم به گفتۀ همسایه‌ها از مدت‌ها پیش خالی هستند و منتظر مستأجر یا خریدار. بیشتر مغازه‌های خالی در ردیف‌های پشتی قرار دارند. به گفتۀ یکی از مالکانی که یک واحد تجاری پوشاک در این برج دارد، خیلی از مالکان دیگر حتی حاضرند به قیمت خیلی پایین‌تر از ارزش واقعی اجاره، مغازه‌شان خالی نماند؛ اما باز هم مشتری برای فروش واحد یا اجارۀ آن پیدا نمی‌شود.

 

رونق مجتمع‌ها، فقط در فست‌فود و شهربازی

 

به‌سمت بولوار جانباز که پاتوق تعداد زیادی از این مجتمع‌های تجاری لوکس است، می‌رویم؛ از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آن که «پروما» است گرفته تا نوظهورهایی نظیر، «نیکا» و «کیان‌سنتر»، هر کدام تعدادی مغازۀ خالی دارند. اوضاع «کیان‌سنتر» و خالی‌ماندن مغازه‌ها در این مجتمع تجاری لوکس از دیگرمجتمع‌های بولوار جانباز خراب‌تر است. از پله‌برقی طبقۀ همکف، به‌سمت طبقات بالاتر می‌رویم؛ مشابه خیلی از مجتمع‌های تجاری نوساز، اینجا نیز فقط مغازه‌های طبقۀ همکف فعال‌اند و طبقات بالا، خالی مانده‌اند. باوجوداین، اوضاع فست‌فود و شهربازی این مجتمع همانند سایر مجتمع‌های تجاری رو‌به‌راه است.

 

سر صحبت را با یکی از کسبۀ این مجتمع باز می‌کنیم. تحصیل‌کردۀ دانشگاهی است که بعد از چند سال بیکاری و جستجوی کار از این اداره به آن اداره، وارد کار پوشاک شده است. او دربارۀ اینکه چرا این‌تعداد مغازۀ خالی در چنین‌مجتمع لوکسی وجود دارد، به گلایه می‌گوید: «بازار خرابه. بعضی روزها حتی دست‌لاف هم نداریم. تو همین اوضاع این‌همه مجتمع‌ تجاری تو مشهد ساختن. همین وضع را بدتر کرده. دیگه این‌قدر دست زیاد شده که نمی‌صرفه. مگه مردم چقدر می‌خوان خرید کنن؟ اونم تو این وضعیت اقتصادی. همین‌جوری مجتمع‌سازی کنن، تا چند سال دیگه به تعداد هر خانوادۀ مشهدی، یک مغازه داریم. بعد اون‌موقع هرکی باید از خودش خرید کنه.».

 

مجتمع‌های تجاری، پاتوق پاساژگردی یا کسب‌وکار؟

 

از بولوار جانباز به نقطۀ دیگری از مشهد که آنجا هم تجمع مجتمع‌های تجاری در یک نقطه خودنمایی می‌کند، می‌رویم؛ تقاطع پل سه‌راه زندان (صیادشیرازی). مجتمع‌های تجاری بیخ گوش همدیگر بالا رفته‌اند. با یکی از فروشندگان این مجتمع هم‌کلام می‌شویم. او به جمعیت در حال رفت‌وآمد این مجتمع اشاره می‌کند و می‌گوید: «این شلوغی که در این مجتمع و حتی خیلی از مجتمع‌های دیگر مشهد می‌بینید، کاذب است. مردم بیشتر برای تفریح می‌آیند تا خرید. خیلی‌ها فقط پاساژگردی می‌کنند.

 

منبع:  شهرآرا آنلاین

 

اخبار مشهد
نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر